هوش مصنوعی

مقالات

هوش مصنوعی

مقالات

سیستم های خبره

يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۷:۳۱ ب.ظ

سیستم های خبره چه هستند؟

یک سیستم خبره، برنامه ا ی است که سعی می کندازانسان متخصص، دراستفاده درروش های استنتاج برای یک قالب معین ازدانش تقلید کند. این قالب ازدانش حوزه نامیده می شود اینکه فرق بین داده ها، اطلاعات ودانش معلوم باشد بسیارمهم است . داده ، چیزی بیشترازیک دسته نشانه های الفبایی نیست. درزیریک سری ازداده ها را می بینیم .

a.6

b.6.0

c.-6

d.Oasis

 لیست فوق یک گروه ازنشانه ها می باشندکه به تنهایی معنایی ندارند وفقط زمانی معنی می دهند که زمینه یا متنی به آنها اضافه شودکه دراین صورت اطلاعات نامیده می شوند. آیتم های فوق درزیر، به اطلاعات تبدیل شده اند:

a.f6

b.6.0  جوایزمسابقات را یادآوری می کند.

cْc.-6

d.Oasis  یک گروه نوازنده معروف درانگلستان هستند.


هرآیتم درلیست فوق ازیک سری مشخصه های الفبایی(داده)به یک سری اطلاعات معنی دارتبدیل شده اند. به این صورت که علامت f درکاراکتر a به مبلغی  ازپول اشاره می کند . کاراکترb علامت های داده، دربعضی مسابقات را نشان می دهد. کاراکترc ، به یک دمای خیلی سرد اشاره می کند. وآیتم های نهایی که یک گروه نوازنده معروف درانگلستان که Oasis نامیده می شود اشاره می کند. حال به آیتم های زیرتوجه کنید.این آیتم ها دانش است که ازراه تجربه وآزمایش بدست آمده اند. ملاحظه کنید که هربخش ارتباط بین فرضیه ها وقواعد رابرای عملیات روی آن ها، بیان می کند.

.a هوا بارانی است وبه این دلیل من خیس خواهم شد

.b دما c ْ60- است وبنابراین سرد است

.c موتورماشین داغ است ، پس باید مورد استفاده قرارگرفته باشد

Oasis .d نوازنده هایی موفق هستند

دانش با اطلاعات فرق دارد. اطلاعات غیرفعال بوده ، پویا نمی باشند. درحالی که مفهوم دانش ، فعال است به این معناکه با توسعه وپیشرفت چیزهایی جدیدتولید می شود. برای مثال دربخش a ازلیست فوق تجربه به ما می گویدکه اگردرباران بیرون برویم خیس خواهیم شدو ما ازاین اطلاعات که“خیس خواهیم شد” نتیجه می گیریم که هوا بارانی است . این دانش بصورت قواعد نشان داده شده است . به همین صورت بخش d   توضیح می دهد که Oasis  نوازنده های معروفی هستند وازدانستن این دانش استنباط می شودکه آنها میلیونرهستند (تجربه زیرکانه ا ی وجود داردمبنی براینکه گروههای نوازنده موفق معمولاً پولدارمی شوند ).


هوش مصنوعی فن آوری پیشرفته ای است که اخیرا از سوی محققان علوم مختلف مورد توجه زیادی قرار گرفته است و هوش مصنوعی در واقع روشی است که زیربنای لازم برای انجام عملیات هوشمند توسط انسان توسط کامپیوتر را فراهم می آورد. یکی از کاربرد های عمومی هوش مصنوعی سیستم های خبره هستند. سیستم های خبره ابزار های کامپیوتری هستند که همانند یک متخصص در حوزه تخصصی خود در مسائل مربوط به آن حوزه مشاوره می دهند و در صورت لزوم تصمیم گیری می نمایند . در زمینه توسعه بازی ها در هوش مصنوعی و سیستم های خبره تا حدی به بازی شطرنج پرداخته شده که غالبا عده ای هوش مصنوعی را با شطرنج همزمان به خاطر می آورند. مک کارتی از بنیان گزاران هوش مصنوعی است این روز را آنقدر اغراق آمیز می داند ( زیرا این روز آنقدر سرعت در حال پیشرفت است ) که می گوید: محدود کردن هوش مصنوعی به شطرنج مانند این است که علم ژنتیک را از زمان داروین تا کنون تنها محدود به پرورش لوبیا کرده باشیم. اما در مورد سیستم های خبره یا همان هوش مصنوعی در زمینه کاربردی تا کنون به کار گرفته شده است که تعدادی از این زمینه ها عبارتند از : کشاورزی، تجارت، شیمی، ارتباطات، کامپیوتر، آموزش الکترونیک، مهندسی محیط ، زمین شناسی ، تصویر پردازی، اطلاعات، حقوق، ساخت و ساز، ریاضیات، پزشکی، هواشناسی و … .


        

 


 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.