هدف هوش مصنوعی
سه شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۴۹ ب.ظ
هدف هوش مصنوعی
نزدیک نمودن رفتار و پاسخ یک سیستم کامپیوتری به الگوهایی است که انسان
براساس آن ها رفتار می کند و پاسخ می دهد.گاه سیستم هایی طراحی می شوند که
قدرت تجزیه و تحلیل آن ها از انسان بیشتر است. ولی باز از الگوهای ما
استفاده می کنند.
از اهداف متخصصین،تولید ماشینهایی است که دارای احساسات بوده و دست کم نسبت به وجود خود و احساسات خود آگاه باشند. این ماشین باید توانایی تعمیم تجربیات قدیمی خود در شرایط مشابه جدید را داشته و به این ترتیب اقدام به گسترش دامنه دانش و تجربیاتش کند.
*در مورد شاخه ها و کاربردهای هوش مصنوعی
این واقعیتی هست بیشتر افراد با شنیدن عبارت «هوش مصنوعی»، بیـــــــاد روباتهای فیلمهای علمی - تخیلی و بازیهای کامپیوتری و به خصوص شطرنج می افتند.
در حالی که هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاهی از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازیها به سوی دنیایی از مسائل شگفت آوری همچون سیستمهای خبره، بینایی ماشین و... گام بردارد.
این واقعیتی هست بیشتر افراد با شنیدن عبارت «هوش مصنوعی»، بیـــــــاد روباتهای فیلمهای علمی - تخیلی و بازیهای کامپیوتری و به خصوص شطرنج می افتند.
در حالی که هوش مصنوعی در مدت زمان کوتاهی از عمر خود، توانسته است از حد توسعه بازیها به سوی دنیایی از مسائل شگفت آوری همچون سیستمهای خبره، بینایی ماشین و... گام بردارد.
امروزه ردپایی از هوش مصنوعی را میتوان در علوم مختلفی اعم از پزشکی، علوم هوافضا، اکتشافات ، تسلیحات نظامی ، پیش بینی وضع هوا، نقشه برداری و شناسایی عوارض، تشخیص صدا، تشخیص گفتار ؛ دست خط ؛ بـــــازی ها و نرم افزارهای رایانه ای مشاهده کرد. از این رو، متخصصان هوش مصنوعی، با توجه به کاربردهای گوناگون این علم، آن را در شاخههای متنوعی دنبال نموده اند
از جمله :
▪ شبکه های عصبی (Neural Networks)
این شبکه ها که با الهام از مدل شبکه عصبی ذهن انسان طراحی میشوند و امروزه کاربردهای فراوان و گستردهای داشته، در زمینههای متنوعی چون سیستمهای کنترلی، روباتیک، تشخیص متون، پردازش تصویر و... مورد استفاده قرار میگیرند.
▪ پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)
در این شاخه، سیستمها برای فهم زبان انسان برنامهریزی میشوند.
▪ روباتیک (Robotics)
این شاخه از هوش مصنوعی سعی دارد روباتها را طوری برنامهریزی کند که اعمالی هوشمندانه، چون توانایی دیدن، شنیدن و نشان دادن عکسالعمل به محرکهای محیطی را انجام دهد.
▪ انجام مسابقات (Game Playing)
در این شاخه ؛ کامپیوترها برای شرکت در مسابقاتی چون شطرنج برنامه ریزی می شوند . که در سال 1997 میلادی کامپیوتر شطرنج باز ؛ قهرمان شطرنج جهان را شکست داد . یا نشستن یک روبات بر روی کره مریخ با موفقیت انجام شد .روبوکاپ اولین قدمهای خود را با برپایی مسابقات روباتهای فوتبالیست برداشت.
با هدف سمبلیک که در سال ۲۰۵۰م. تیمی متشکل از روباتهای انساننمای هوشمند بتوانند قهرمان فوتبال جهان را در زمین فوتبال واقعی شکست دهند.
- ۹۵/۰۴/۰۸